tisdag 2 februari 2010

Grattis Folkpartiet!

Många lovord om Birgitta Ohlsson har idag handlat om hennes politiska mod och stringenta feminism. Det är riktigt, men jag vill lägga till hennes socialliberala framtoning. Vi är många som saknat detta sedan Bankerydsöverenskommelsen och sedan folkpartiets stöd till moderaternas nedmontering av generella välfärds-försäkringarna. En Ohlsson i regeringen gör inte förändringen, men om också socialliberaler får plats i Björklunds parti så vill jag ändå hoppas att det är ett litet litet steg mot att Majors-folkpartiet blir en parentes i svensk politik. Svensk generell välfärd behöver ett socialliberalt folkparti, alternativet ser vi allt för tydligt i sjukförsäkringen idag.

Nu vill jag ju inte ge bilden av att Birgitta Ohlsson och jag är eniga i allt. Vi har haft många hårda debatter bl.a. om Israel/Palestina och om synen på Mänskliga Rättigheter. Men vi har också samarbetat en hel del exempelvis i RepublikanskaFöreningen och blivit åthutade av talmannen för intensiva diskussioner och en hel del fnissande under de fyra år var bänkkamrater i riksdagens kammare.

Jag vill önska Birgitta allt gott som stats råd under ett drygt halvår, men sen vill jag ha en ny regering ;-)