fredag 7 maj 2010

Vad gör en riksdagspolitiker hela dagarna?

Inte sällan får jag frågan vad man gör som riksdagsledamot. Jag brukar beskriva det som tre delar. 1. Det parlamentariska arbetet. 2. Föra ut politiska beslut till de som berörs. 3. Föra in nya idéer och tankar i maktens korridorer.

Den första uppgiften är ganska självklar och rullar på. De två andra, de demokratiska uppdragen, kräver att man möter människor – IRL, genom både sociala och traditionella media och en hel den inläsning. Här kan du se hur min senaste vecka sett ut.

Måndag
Vaknar peppad efter en riktigt bra 1 maj-helg. Hämtas tidigt för att åka till Linköping och presentera den rödgröna budgeten för media tillsammans med v och mp. Skrev om det här. En heldag i Östergötland. Hämtade barn och ägnade kvällen åt dom. Bra start på veckan.

Tisdag
Förmiddagen i Solna och Sundbyberg med besök på både arbetsförmedling och försäkringskassa. Skrev om det här. Eftermiddagen och en bit in på kvällen ett knippe S-möten i riksdagen för att samordna och spetsa vår politik, plus en gemensam träff med de rödgröna riksdagsgrupperna. Kom hem när barnen somnat. Satt med datorn fram till midnatt. Otroligt många människor hade hört av sig efter att den rödgröna budgeten blivit offentlig på måndagen.

Onsdag
Förmiddagen kampanjande med S-riksdagskandidaterna i Stockholm. Pratade med väljare och delade ut information. Efter lunch i en debatt mot Gunnar Axén (M). Skrev om det här. På kvällen blev jag grillad om rödgröna budgeten av deltagare på facklig-/politiskaftonskola i ABF-huset. Tunnelbana hem sent. Trött men skrollade av nyheter och mail några timmar när jag kom hem.


Torsdag
Förmiddagen sammanträde med riksdagens socialförsäkringsutskott, och förmöten med S och med svmp. Den här gången handlade mötet mest om företagares trygghet. Eftermiddagen ägnade jag åt att prata om det politiska läget och den rödgröna budgeten med partiets centrala fackliga utskott. Kvällen var jag med mina 6-åringar på träningsmatch. Dom somnade sen ovaggade. Efter aktuellt försökte jag följa brittiska valet på datorn och småjobbade lite samtidigt.

Fredag
Förmiddagen ägnade jag åt klassiskt kampanjarbete - dela material och prata med människor. En hel del avbrott för telefon och twittrande. Eftermiddagen var jag på Stockholms universitet för att supporta S-studenter i kårvalet. Kvällen ägnas uteslutande åt tacos och hallonsoda med ungarna. Och kanske lite datorflippande när de somnat.