onsdag 21 november 2012

Att svinga järnrör är inte "typiskt svenskt".

Jag trodde väl aldrig att vi i Sverige skulle få uppleva toppkandidater till riksdagen som i valrörelsen går runt på natten och skriker rasistiska och sexistiska ord åt okända människor. Att de sedan går iväg för att beväpna sig med stora järnrör, vänder tillbaka och när polisen kommer släpper vapnen och spelar oskyldiga och attackerade. Nej. Det trodde jag inte. Men det är vad som spelats upp för oss den senaste veckan, allt fångat på deras egen filmupptagning från kvällen som Expressen publicerar här, här, här och här.

Tycker jag då att Almqvist och Ekeroth borde lämna riksdagen? Jag tycker att sverigedemokraterna borde lämna riksdagen. Om det partiets inre liv har jag inga åsikter. Men både deras politiska program och deras företrädares beteende får mig att må illa och sporrar mig till fortsatt kamp för öppenhet, tolerans och för alla människors lika värde.