onsdag 4 februari 2009

Sluta stressa föräldrar med snorig ungar

Jag har de senaste dagarna fått rapporter från flera håll i landet om att VAB-uttaget är ungefär lika stort om innan regeringen pådyvlade föräldrar och förskolepersonal intygsstressen. Inte så konstigt. Ungar är sjuka och föräldrar behöver ta hand om dom. Den fuskdebatt som regeringen piskade upp i våras har ifrågasatts av många och siffrorna var överdrivna.

De nya intygen är dåliga. Jag vill att personalen på mina barns förskola ska få möjlighet att ägna mer tid åt barn och mindre tid åt blanketter. Jag vill inte att förskolepersonalen ska tvingas bära ansvar för föräldrarnas ekonomi. Jag vill inte att föräldrar ska behöva be de som vårdar deras barn om hjälp för att få den ersättning de har rätt till. Jag vill inte att skolbarn ska behöva bära ansvaret för att föräldrarna inte får sina pengar för att de har glömt en lapp från fröken i en gympapåse.