tisdag 30 november 2010

VAB-intyg & Bamsetidning

Har en småsjuk sjuåring hemma idag och en dag av Bamsetidningar framför mig. Redan innan frukost hade jag anmält VAB, ett mail till riksdagsförvaltningen och ett sms till försäkringskassan. Hur smidigt som helst.

Nån minut senare fick jag svar på sms:et. Tack för din anmälan. Blankett skickas med posten. Just det. VAB-intyget. Intyget som kommer med snigelpost, ska fyllas i av mig, tas med till skolan, fyllas i av fritids, stämplas av rektorn, läggs på Moas hylla, tas hem igen, frankers med frimärke, läggas på brevlådan. Den enda ersättning från försäkringskassan som måste intygas dubbelt.

Jag kan inte förstå att småbarnsföräldrar med snoriga ungar är det stora hotet som måste jagas, dubbelkontrolleras och kollektivt misstänkliggöras. Om man på riktigt vill komma åt fusk med VAB så vore en bättre idé att ge försäkringskassan resurser att göra stickprovskontroller mot arbetsgivaren. Att jaga, redan stressade, småbarnsföräldrar är dålig politik och slöseri med resurser.