tisdag 1 februari 2011

En uppmaning och ett krokodilhalsband.

Kvart över sex i morse vaknade jag till döttrarnas Ja må ho leva, kaffe på sängen och lila/rosa krokodil-pärlhalsband. På väg till jobbet skrollarde jag Rädda Barnens årliga Barnfattigdomsrapport. Pressmeddelande inleds så här:

Barnfattigdomen ökar igen. Under 2008 levde 220 000 barn i fattigdom – det vill säga 11,5 procent av alla barn i Sverige. Idag släpper Rädda Barnen sin åttonde rapport om barnfattigdomen. Analysen är att Sverige inte tar barnkonventionen på allvar. Rädda Barnen menar att det nu krävs ett nationellt grepp om frågan.
Sverige är rikare än någonsin – många hushåll och särskilt den mest välbärgade tiondelen, har blivit betydligt rikare och BNP per capita har stigit konsekvent under hela 2000-talet. Trots det ser vi fortsatt ökade klyftor mellan de fattigaste och de rikaste barnen.

Hela rapporten kan du läsa här.

Det finns få saker som gör mig så arg som när barn far illa. Barn är inte bara vår framtid, de är också här och nu. Och även i år kan vi konstatera att de har rätt att kräva bättre av oss vuxna och beslutsfattare. Jag tar rapporten som en viktig födelsedagspresent och en uppmaning.

I de här postningarna har jag tidigare skrivit om barnfattigdom.