söndag 8 maj 2011

Nej SvD, så var det inte riktigt. Jag fortsätt hävda grundläggande rättsprinciper.

I en nyliberal krönika i SvD hänvisas lätt förlöjligande ton till att jag dagen efter Usama bin Ladins död hävdar grundläggande principer i internationell rätt. Det kan man göra, men jag tror att Paulina på SvD vill framställa sig själv i lite ädlare dager.

Så här var twitterkommunikationen (som ligger kvar):
veronicapalm: Tycker faktiskt inte döda är bättre än att ställa inför rätta, hur grova brotten mot mänskligheten än är. #binladen
paulinaneuding: @veronicapalm och i situationer där ställa inför rätta inte är ett alternativ?
veronicapalm: @paulinaneuding De tror jag inte finns.

Jag fick alltså ingen fråga om hur jag tycker de amerikanska soldaterna i en militär operation på pakistansk mark skulle ha agerat i en viss situation. Om nån undrar så tycker jag de skulle ha gripit honom, och de senaste dagarna har ju gett en aning om att det hade vart möjligt.