söndag 12 april 2009

Möten mellan människor driver samället framåt.

Idag har DN gett upphov till en debatt om bloggande riksdagsledamöter (eller riksdagsmän som dom kallar det i artikelns rubrik…). Jag brukar ju bara blogga om välfärdsfrågor, men har svårt att inte kommentera debatten.

Jag ägnar stor del av min tid åt att möta människor: besöka arbetsplatser, föreningar, verksameter, fackklubbar, skolor och myndigeter för att fylla på med politisk näring. Politik skapas inte i mötesrum eller i parlamentskorridorer det skapas i vardagen och i mötet mellan människor. Därför är mina resor runt om i landet viktiga för mig.

Olika bloggar har olika syften. Mitt syfte med att skriva är att få ännu en rakare väg mellan mig och några av mina väljare. Både för att få tala om hur jag ser på samhället, framtiden och orättvisorna runt om oss, men också för att få respons på mina tankar. Jag tror på samtalet och mötet som drivkraft för förändring. Jag tror inte att någon människa är en ö.

Det finns säkert mycket som jag kan utveckla för att förbättra bloggen som kanalen för kommunikation, på samma sätt som hela politikerrollen är under utveckling. Och tur är väl det. Tänk vad trist det vore om allt var bra, perfekt och klart.