måndag 6 september 2010

Vad handlar det här valet om egentligen?

Jag blir mer och mer fundersam. Möter jag och de politiska report-rarna samma verklighet? Jag pratar med väljare i olika samhälls-klasser, med olika bakgrund, i olika delar av landet och i olika faser i livet. De senaste veckorna har jag träffat otroligt många människor och samtalat om politik.

De jag möter oroas för växande klyftor, över hur ungarna har det i skolan, privatiseringar, arbetslöshet, bostadsbrist, hur vi ska klara klimatutmaningen och många många andra viktiga frågor.

Ingen undrar över, oroas över eller vill prata om vare sig fastighets-skatt eller skattebidrag till den som köper städning i hemmet.

För mig är det ett vägval om i vilken riktning vi vill att Sverige ska gå. Eller för att använda rödgrönska Vilket tåg ska vi ta?