måndag 9 april 2012

Ägarlägenheter är ett fiasko, och jag vill inte se den framtid som kan göra det till en succé.

Läser expressens ledare om fiaskot Ägarlägenheter. Och måste ge dom rätt, inte bara i att det är ett fiasko, utan också i vad som krävs för att det ska kunna bli en succé. För att behovet av ägarlägenheter ska öka krävs att vi ändrar hela vår syn på varandra och samhället.

Det krävs att vi ser bostaden som bara en kapitalvara vilken som helst. Där den som råkar vara ekonomiskt lyckligt lottad kan köpa sig ett knippe lägenheter och sedan hyra ut till den som kan betala högst med en försvagad besittningsrätt. För syftet med ägarlägenhet är inte att bo, utan att äga och tjäna pengar på att andra behöver bo. Alltså ytterligare ett steg tillbaka till det som vi kallar det gamla klassamhället.

Jag delar som sagt analyser, men inte framtidsvisionen. Jag vill vara med och bygga bort bostadsbrist och segregation. Jag vill vara med och låta fler människor få frihet i sitt boende, och frihet att välja det boende som just för tillfället passar bäst. Jag vill vara med och ta ansvar för att Sverige byggs starkare och att friheten för oss som bor här ökar.

Så sorgligt att vi har en regering som vägrar ta ansvar för att bygga Sverige starkt, utan istället hänger sig åt våta drömmar om att gå tillbaka till en tid där kapital- och bostadsmarknaden spelade helt fritt.