onsdag 12 september 2012

Politiker på resa - Fullproppad av inspiration.

Du som följer mig vet att jag sätter en ära i öppenhet och transparens. Just nu deltar jag i en av riksdagen anordnad utskottsresa till USA. Att vara öppen som politiker har bara positiva effekter, människor blir nyfikna på vad man gör. Jag la up programmet för resan redan innan vi åkte. Här kan du se det igen.

Frågan: Vad får skattebetalarna ut av att politikerna reser? går inte att ge ett enkelt svar på. Resan börjar närma sig sitt slut och jag är helt fullproppad med intryck och inspiration. Så många idéer om grönt byggande, om behovet av infrastruktur, om snabbare byggprocess, om energieffektivisering och om urban livskvalitet trängs i mitt huvud.

Jag tillhör den typ av politiker som är övertygad om att jag eller mitt parti inte har alla svar på alla frågor. Att möta människor och se olika verkligheter är en av de viktigaste uppgifterna för att utveckla politik. Jag reser mycket och under hösten har jag för avsikt att fortsätta resa i Sverige. Jag vet att det pågår så mycket spännande i alla delar av vårt land och jag vill vara med och göra Sverige till ett ännu bättre land. Och ärligt talat - riksdagens korridorer är inte platsen för vare sig inspiration eller de stora nya tankarna.

Dagen idag kommer att ägnas åt solfångare, grön stadsutveckling och urbant jordbruk. Något av en kontrast mot gårdagen på byggarbetsplats.

Inne i det som snart är den renoverade Säkerhetsrådssalen i FN-skrapan.