tisdag 6 juli 2010

Vad gör en vanlig politiker på Almedalen?

Det behror nog i och för sig vad man vill. Jag vill ha ett Sverige där var och en av oss ges rätt och förutsättningar att förverkliga våra drömmar Jag vill ha ökad jämlikhet och regeringsskifte. Så här såg min första Almedagsdag ut.

Började dagen med en panel hos Personskadeförbundet RTP under rubriken Stolpe ut från rehabiliteringskedjan. Du kan se seminariet här och läsa RTP:s ordförande Pelle Kölheds kommentarer här.

Sedan ner till LO:s hus för ett panelsamtal om rehabilitering under den uppfodrande rubriken Mycket snack och lite verkstad.

Bjudmat/-dryck är ju ett känt koncept i Almedalen. Om man jobbar med politik för de som har det allra tuffast i Sverige så blir man inte bjuden på vin och snittar, men Stadsmissionen bjöd på soppa till lunch från sitt soppkök i anslutning till mitt nästa seminarium Fattigast av alla – ensamstående mammor.

Det var dagens känslomäsigt jobbigaste seminarium. Jag kom upp efter att den ensamstående mamman Gunilla berättat om sitt liv, om hur hon vänder på varje krona och hur hon får stöd från Stadsmissionen. Gunilla blev utförsäkrad vid årsskiftet efter det genomgick hon en operation och låg på sjukhus utan att få komma tillbaka in i sjukförsäkringen. I statistiken räknas hon en av de som högern kallar för ”valt att vara i aktiviteter och på väg till arbete” när hon ligger på operationsbordet och är utförsäkrad. Jag kokar inombords igen när jag tänker på Gunillas berättelse. Sån oanständighet ska inte behöva finnas i Sverige på 2000-talet.

I en paus fick jag sitta på heta stolen hos Almegas bloggare hos H12.

Mitt sista seminarium för dagen var Det frivilliga arbetet och välfärdsstaten arrangerat av Forum för frivilligt socialt arbete. En spännande diskussion om gränsdragningar och där jag tog på min lott att slå hål på myten om att det är en ödesbestämt att vi i framtiden inte kommer ha råd med välfärd för alla.

Det sista jag gjorde var att träffa en riktig bloggare Claes Krantz och kloka Anna-Marie Lindgren i ett samtal med Eric Sundström. Du kan se oss här på Studio Almedalen.