onsdag 21 september 2011

Jag vill välkomna FN:s 194:e stat - Palestina.

Runt om i hela världen samlades igår människor för att visa sitt stöd för palestiniernas rätt att få sin stat erkänd. Jag var på Sergelstorg tillsammans med hundratals andra. Det var kallt, men härlig stämning.

Jag är så stolt över det engagemang för ett fritt Palestina som finns i Sverige. Men lika stolt som jag är, lika mycket skäms jag över att den Svenska regeringen vägrar ställa sig bakom ett erkännande.

Jag vill ha ett fritt Palestina inom säkra och erkända gränser och med Jerusalem som huvudstad. Och jag är övertygad om att det är möjligt. Ett viktigt steg på vägen skulle vara att Sverige ställde sig till raden av länder som erkänner staten Palestina. Jag vill hälsa Palestina välkommen som stat 194 i FN.

Om detta skriver jag mer på NewsMill idag.

SvD SvD SvD AB Expr DN DN Expr DN SvD