måndag 23 februari 2009

När regeringen förmår pressentera direktiv.

Idag är jag och DN:s ledarsida överens. Regeringen borde per omgående till sätta en parlamentarisk socialförsäkringsutredning. Socialförsäkringarna är allt för viktiga för att spelas ping-pong med mellan mandatperioderna. Det är en av grunderna i den Svenska modellen.

Samtidigt ser vi att sjukförsäkringen är utsatt för hårda attacker av den moderatledda regeringen. Jag vill ha en standardförsäkring med inkomstbortfall som princip och som innehåller en förstärkt arbetslinje med breda broar tillbaka i arbete. Regeringens förändringar av sjukskrivningsreglerna har på alla dessa punkter gått i motsatt riktning. För varje steg regeringen tar blir det svårare och svårare att komma överens i en socialförsäkringsutredning.

Jag vill ändå vara övertydlig och deklarera att jag välkomnar en parlamentarisk socialförsäkringsutredning. Det sa jag när jag tillträdde för ett år sedan. Det sa jag när statsminister utlovade det vid riksdagens öppnande i september, när finansministern utlovade det i regeringens budget i oktober och när socialförsäkringsministern utlovade det i budgetdebatten i december. Jag tackar DN för hjälpen och konstaterar att bollen ligger hos regeringen. Det är hög tid för socialdepartementet att pressentera utredningsdirektiv.