lördag 17 oktober 2009

Jag är en bättre mamma när jag också får vara en fri kvinna.

Kanske ingen kioskvältara, men det förtjänar att upprepas: Gemensam välfärd är förutsättningen för kvinnors arbete och arbete – egen lön och en egen social plats i samhället – är förutsättningen för frihet. Som förälder måste man kunna känna sig trygg när man lämnar sina barn på förskolan, skola och fritids. Och det måste finnas barnomsorg när man behöver. Jag har läge vart engagerad i frågan om att både öka kvalitén och tillgängligheten (nattis och så) i barnomsorgen.

Fortfarande idag så tvingas kvinnor i Europa att välja mellan att vara föräldrar och att få möjlighet att arbeta, med allt vad det innebär av själförtroende och frihet. Idag läser jag i DN om brittiska och franska mammor som tvingas till valet.

Nu kanske någon tänker att så enkelt är väl inte livet. Nej. Visst får man lite magknip då och då även om barnomsorgen är bra. Och visst är det lite knepigt med livspusslet till och från. Men jag vet att jag är en bättre mamma när jag också får vara en fri kvinna.