tisdag 6 oktober 2009

Välfärden behöver riktiga pengar, inte tillfälliga valfläskpengar.

Idag har jag vart i Örebro för att presentera skuggbudgeten ”Jobben Först”. Den går att läsa om i flesta medier. Förutom själva presentationen, lite pressträff och en radiodebatt så gjorde jag några studiebesök. Bland annat på äldreboendet Södermalmshemmet.

Jag mötte fantastisk personal som gör sitt allra yttersta för att ge de gamla bästa möjliga vård och omsorg. Och som så många kvinnor i välfärdssektorn så vill de inte klaga, men när jag frågar om utvecklingen för verksamheten ser de bekymrade ut. De har efter sommaren var tvungna att minska personalen med en per avdelningen. ”Det är tufft och det blir så klart svårare att göra allt det man tycker att man ska göra.” När jag påpekar att regeringen nu ger extraanslag så säger dom att de visserligen får en lite större budget för nästa år, men då det är tillfälliga pengar så hjälper det inte. Man kan inte använda den typen av tillskott till att behålla personal och öka kvalitén.

Det välfärdsverksamhetens efterfrågar är långsiktighet i budgeten. Regeringens jojo-politik hjälper inte. De behövs riktiga pengar, inte tillfälliga valfläskpengar. Äldreboendet Södermalmsgården behöver kunna planera sin verksamhet också efter det att moderaternas valkampanj tar slut.