onsdag 14 oktober 2009

Sluta hyckla folkpartiet

Jag höjer på ögonbrynen när jag läser om folkpartiets hycklande. Jag förstår att de är trängda. De gav upp sina socialliberala idéer om generell och allomfattande välfärd för att få vara med moderaterna – även när de förstör socialförsäkringarna.

Folkpartiet är ansvarig för stora försämringar i sjukförsäkringen: De hårdare reglerna, nedtrappningen av ersättningen, bristen på reell rehabilitering, stupstock i försäkringen och att Sverige nu är ett land där många människor tvingas leva helt försäkringslösa.

En av de första beslut fp och deras vänner fattade om sjukförsäkringen var att minska taket kraftigt (från 10 till 7,5 basbelopp). En sann socialliberal borde se att detta skadar generalitetet och tilltron till välfärden, och i förlängningen bryter upp en allomfattande försäkring. Jag ska erkänna att jag hoppades att folkpartiet skulle vara en stötdämpare mot de värsta rovdrifterna på socialförsäkringens område, men jag är överbevisad. Det var viktigare att få vara med moderaterna, så sluta hyckla.